Nimbus Groups AB (publ) har medverkat till att ta fram en konceptbåt baserad på ett energieffektivt skrov. I dagarna har sjötester inletts av båten vars skrovkonstruktion innebär att den kräver cirka 50 procent mindre energi vid framdrivning.
Konceptbåten är framtagen i ett samarbete mellan Nimbus Group och dess varumärke Alukin samt de båda norska bolagen Pascal Technologies AS och Evoy AS. Skrovet på båten är baserat på Pascal Technologies energieffektiva skrovteknologi AirHull och framdrivningen sker med hjälp av en elektrisk utombordare, framtagen av Evoy. Genom att båten är byggd i aluminium är dessutom skrov och påbyggnad 100 procent återvinningsbara vilket ytterligare minskar båtens miljöpåverkan.
Nimbus Group har som uttalad målsättning att företagets båtar skall ha så liten negativ miljöpåverkan som möjligt både vid tillverkning och i samband med användandet. Bolaget har inte låst sig vid enskilda motor- eller skrovteknologier utan har stor beredvillighet att pröva olika teknologier för att öka båtarnas miljömässiga hållbarhet.
”Att som i det här fallet pröva nya skrovkoncept är typiskt för vår pragmatiska inställning och vår nyfikenhet på nya teknologier. Skall vi klara att leva upp till våra högt ställda krav inom hållbarhetsområdet måste vi vara beredda att tänka och prova nytt när chansen ges”, säger Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus Group.
Pascal Technologies skrovkoncept bygger på en kombination av ett den traditionella båtens skrov och de principer som används av båtar med väldigt energieffektiva skrovteknologier, s k surface effect ship. Genom att med hjälp av en fläkt trycka in luft under båten minskar andelen av skrovet som ligger an mot vattenytan och därmed energiåtgången. Tester av denna typ av skrov har visat att teknologin kan minska energiförbrukningen med mellan 30 och 50 procent vilket ger en ökning av båtens räckvidd med 50-100 procent jämfört med vid användning av ett traditionellt skrov. Ett mer lättdrivet skrov kan underlätta omställningen till elektriska drivlinor.