Nimbus Group AB (publ) lanserar nu Nimbus Connect, en mobil kommunikationscentral som i realtid via en app kan förse båtägare med centrala data om båten såsom motorstatus, bränslevolymer, batterispänning och servicebehov men även varna om allt ombord inte är som det skall. Nimbus Connect premiärvisas på båtmässan Allt För Sjön som pågår i Stockholm 9-12 samt 16-19 mars.

Genom att göra båtarna uppkopplade kan Nimbus Connect erbjuda stort mervärde för en båts ägare och användare. Med hjälp av ett antal sensorer ombord på båten samlas centrala data upp som användaren sedan kan ta del av i realtid via en särskilt utvecklad app som laddas ner i mobiltelefonen. Information som kan tillgås på det här sättet omfattar bland annat temperaturer och fuktighetsnivåer, motor- och batteristatus samt position, men systemet kan även själv generera notiser när ägaren behöver uppmärksammas på något såsom att vädret håller på att bli dåligt där båten ligger förtöjd.
”Uppkopplade tjänster ger en rad fördelar för ägare och användare av våra båtar eftersom de innebär att man inte fysiskt behöver besöka båten för att kontrollera att allt är som det skall och att båten är redo för nästa tur. Nimbus Connect gör ägandet och nyttjandet av våra båtar än mer bekymmersfritt”, säger Michael Bohm, försäljningsdirektör på Nimbus Group.

Nimbus Connect erbjuder även en rad spårnings- och stöldskyddstjänster såsom spårsändare för utombordare, stöldlarm mm. Via appen kan båtägaren ta del av båtens hela dokumentation, instruktionsvideor, information om underhållsbehov samt kontakta återförsäljare för att t ex boka service eller andra tjänster. I takt med att systemet byggs ut kommer det också att erbjuda en rad nedladdningsbara tjänster som båtägaren kan komplettera med allt efter behov. Grundutförandet av Nimbus Connect omfattar ett urval av de mest efterfrågade tjänsterna men systemet kan byggas ut och kompletteras utifrån enskilda önskemål, t ex möjlighet att kunna kontrollera saker som värmare, belysning eller temperatur i kylskåp.

Utrullningen av Nimbus Connect kommer att ske successivt och initialt kommer tjänsterna att erbjudas via Nimbus egenägda återförsäljare för kunder som köpt en Nimbus ur WTC-serien. Över tid är planen att utöka erbjudandet till allt fler båtmodeller och varumärken.