Nimbus Group AB (publ) kommer för första gången att introducera båtar av varumärket Aquador på den nordamerikanska marknaden. Marknadsintroduktionen sker i januari 2024 tillsammans med PowerTime Boat Club, en division inom SailTime Group LLC, ett rikstäckande företag som specialiserat sig på timesharing-tjänster inom fritidsbåtar och som också bedriver traditionell återförsäljarverksamhet. PowerTime kommer att erbjuda Aquador både genom timesharing-tjänster och via traditionell försäljning på mer än tio platser i sammanlagt åtta olika delstater runtom i USA.
”Vi ser fram emot att tillsammans med Nimbus Group få introducera Aquador. De här båtarna utgör ett perfekt tillskott till vårt flotta och kommer att först introduceras hos PowerTime Charlotte Harbor i Punta Gorda, Florida”, säger Todd Hess, vd för SailTime Group LLC.
Båtarna från Aquador har traditionellt haft en stark position i norra Europa och Nimbus Group ser goda möjligheter för varumärket även på den nordamerikanska marknaden, världens enskilt största båtmarknad. Sommaren 2022 lanserade Aquador en helt ny generation båtar i vad som var varumärkets mest omfattande produktförnyelse på 20 år. Denna betydande investering i varumärket har skapat goda möjligheter för varumärkets tillväxt på den nordamerikanska marknaden. Den nya serien båtar har tagits emot mycket väl och den ansedda brittiska båttidningen Motorboat & Yacthing, utsåg nyligen nya Aquador 300 HT till en av finalisterna för 2024 års upplaga av tidningens prestigefyllda utmärkelse Motor Boat of the Year.
”Samarbetet med SailTime innebär ömsesidiga fördelar eftersom det erbjuder PowerTime exklusivitet för en båt som passar perfekt i deras flotta samtidigt som det erbjuder Nimbus Group en snabb och bred marknadsintroduktion av Aquador i viktiga delar av USA”, säger Michael Bohm, marknadsdirektör på Nimbus Group.
Premiärvisningen av Aquadors båtar i USA förväntas ske vid båtmässan i St Petersburg, Florida, i januari nästa år.
Nimbus Group har en uttalad tillväxtstrategi där ett utökat antal återförsäljare av företagets varumärken runt om i världen utgör en hörnsten.