Nimbus Groups AB (publ) kommer att för första gången visa upp nya Aquador 250HT i samband med båtmässan i Düsseldorf som börjar den 21 januari. Samtidigt blir det internationell premiär för Aquador 300 HT som tidigare bara visats upp i Finland. Mässan i Düsseldorf är världens största inomhusmässa för båtar och inleder mässäsongen 2023.

Lanseringen av den nya serien båtar från Aquador innebär varumärket Aquadors mest omfattande produktförnyelse på 20 år. Först ut i den nya serien var 300HT som visades upp på UIVA i Helsingfors i augusti förra året och som nu gör internationell debut i Düsseldorf. För lillasystern Aquador 250 HT blir det däremot världspremiär i samband med mässan. Den nya serien båtar från Aquador omfattar tre modeller där 380 HT kommer att premiärvisas senare. Båtarna av varumärket Aquador tillverkas av finska Bella Boats som sedan 2018 ingår i Nimbus Group. I sin monter kommer Nimbus Group även att visa upp båtar av varumärkena Nimbus och Flipper. Varje varumärke kommer att presenteras av respektive varumärkes egen personal.

”Lanseringen av nya båtar och deltagandet på viktigare mässor är centralt för att stödja vår tillväxtstrategi. Styrkan med att vara samlade i en koncern innebär att vi har såväl de resurser som de skalfördelar som krävs för att kunna erbjuda kunderna attraktiva modeller inom flera olika segment”, säger Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus Group.

Aquador 250HT har en hel del likheter med 300HT men är som namnet avslöjar 5 fot kortare. Den nya generationen båtar har fått ny design såväl utvändigt som invändigt och bland nyheterna märks en ny hardtop-design som kombinerar kabinbåtens alla fördelar med dem hos en helt öppen båt. Både 250HT och 300HT har det nya AquaDynamic-skrovet vars egenskaper innebär att båtarna planar vid lägre hastigheter samtidigt som de kräver betydligt mindre gaspådrag för att komma upp i marschfart, något som ger lägre bränsleförbrukning och därmed mindre påverkan på miljön. Aquadors nya modellserie har också tagits fram för vacuuminjicering, en byggmetod som optimerar materialåtgången och ger minsta möjliga miljöpåverkan vid produktion. När det gäller motoralternativ kan både 300 HT och 380 HT utrustas med antingen inombordare eller utombordare medan 250 HT utrustas med utombordare.

”300HT har så här långt fått ett fantastiskt mottagande och vi ser verkligen fram emot att både få visa upp den och lillasystern 250HT för en internationell publik”, säger Michael Bohm, marknadsdirektör för Nimbus Group.

Den internationella båtmässan Düsseldorf Boat Show pågår mellan 21 och 29 januari.

För mer information, vänligen kontakta:
Michael Bohm, Marknadsdirektör Nimbus Group. Telefon: +46 702 85 37 93
E-mail: michael.bohm@nimbus.se

Om Nimbus Group
Verksamheten grundades år 1968 då båttillverkning under varumärket Nimbus påbörjades. Sedan dess har flertalet varumärken adderats till det som idag utgör Nimbus Group. Nimbus Group omfattar idag varumärkena Alukin, Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus och Paragon Yachts. Försäljning sker via återförsäljarnätverk och de största marknaderna är Norden, Europa och USA. Koncernen omsatte 2021 1 455 Mkr och hade 391 anställda. Verksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Polen och England.

Nimbus group är noterat på Nasdaq Stockholm First North sedan februari 2021.
För mer information se www.nimbusgroup.se

Certified adviser
Erik Penser Bank
Telefon +46 8 463 80 00
e-mail: certifiedadviser@penser.se