Stark avslutning på året

FJÄRDE KVARTALET OKTOBER-DECEMBER 2020 HELÅRET JANUARI-DECEMBER 2020
Nettoomsättningen ökade med 12,5 procent till 198 Mkr Nettoomsättningen ökade med 10,6 procent till 1029 Mkr
Organisk tillväxt uppgår till 12,4 procent
EBITA uppgick till -3,6 Mkr (-5,1) efter engångskostnader om 9,2 Mkr
Organisk tillväxt uppgår till 11,0 procent
EBITA ökade med 35 procent till 58,4 Mkr (43,3) efter engångskostnader om 13,8 Mkr
EBITA marginalen uppgick till -1,8 procent (-2,9) EBITA marginalen uppgick till 5,7 procent (4,7)
Operativt kassaflöde uppgick till -11,1 Mkr (-13,9) Operativt kassaflöde uppgick till 152,8 Mkr (-24,9)
Orderboken uppgick vid årets slut till 708 mkr (386) Resultat per aktie uppgick till 5,52 kr (1,75)

Väsentliga händelser under det fjärde kvartalet 2020

  • Resterande 10 procent av aktierna i Alukin Boats Sweden AB har förvärvats. Bolaget är nu ett helägt dotterbolag.
  • Återbetalning av aktieägarlån har gjorts med 65,0 Mkr som förberedelse inför börsnotering.
  • Ovillkorade aktieägartillskott har erhållits om 51,9 Mkr genom tillskott av aktieägarlån.
  • Eva Nilsagård valdes i november till ny styrelseledamot.
  • Frivillig återbetalning har gjorts av permitteringsstöd från Tillväxtverket.

Väsentliga händelser efter balansdagen

  • Bolaget noterades på Nasdaq First North GM den 9 februari. I samband med noteringen genomfördes en nyemission om 200 Mkr före transaktionskostnader.
  • Som förberedelse inför börsnotering har villkorade aktieägartillskott om 20,0 Mkr omvandlats till aktiekapital genom kvittningsemission.
  Kv 4
2020
Kv 4
2019
% Jan-Dec
2020
Jan-Dec
2019
%
Nettoomsättning, Mkr 198,3 176,3 +12,5% 1028,7 930,4 10,6%
Rörelseresultat, Mkr -4,1 -5,4 56,4 41,6 36%
EBITA, Mkr -3,6 -5,1 58,4 43,3 35%
EBITA-marginal, % -1,8% -2,9% 5,7% 4,7%
Periodens resultat, Mkr 1,1 -0,2 +216% 75,5 23,9 +216%
Operativt kassaflöde, Mkr -11,1 -13,9 152,8 -24,9  –
Resultat per aktie1 0,08 -0,02 5,52 1,75 +215%

VD-kommentar

Året avslutades med ett starkt 4:e kvartal

Vilket innebär att vi når en nettoomsättning strax över miljarden för helåret. Marginaler, resultat och kassaflöde har samtidigt förbättrats rejält jämfört med föregående år. EBITA-ökningen är på hela 35 procent på helårsbasis även om EBITA-marginalen om 5,7 procent fortsatt har förbättringspotential.

Marknadsläget är fortsatt starkt i Norden. Order-ingången hos våra egna återförsäljare är ökande och står för en allt större del av vår växande försäljning i dessa geografier. Generellt är lagernivåerna fortsatt låga hos handlarna vilket ökat viljan att efterfråga leveranser tidigare. Förutsägbarheten i producerade volymer är därmed mycket hög för de nästkommande kvartalen. I övriga Europa är bilden tydligare jämfört med tidigare där det förvisso fortsatt finns en påverkan på grund av Coronapandemin, men där flera marknader nu visar tydliga tendenser att komma tillbaka från det senaste årets avmattning. I synnerhet Storbritannien men även Tyskland har utvecklats väl. Den förstnämnda har dessutom varit påverkad av Brexit aspekter men synes nu närma sig de nivåer som marknaden presterat på tidigare. Orderingången från Nordamerika har fortsatt att utvecklas positivt och är nu den enskilt största marknaden utanför Norden. I nuläget är kapaciteten den begränsande faktorn vad gäller den nordamerikanska expansionen.

Vårt eftermarknadserbjudande, som inkluderar såväl reservdelar, tillbehör, service som reparationer och vinterförvaring har fortsatt att utvecklas positivt. Vårt eftermarknadsprojekt har fortsatt mer att ge och utfallet så här långt ger energi i det fortsatta arbetet.

Vi har under de senaste åren investerat i fler egna återförsäljare. Förutom att det ger en viktig direktkontakt med slutkunden så ger det också möjligheten att styra varumärkespositioneringen. Arbetet ger fortsatt resultat bland annat genom en märkbart ökad försäljning på de aktuella marknaderna men också en större andel av de totala intäktsströmmarna och marginalerna.
Den totala orderboken har ökat med 83 procent jämfört med föregående år och kapacitetsutbyggnad och effektivitet i produktionen har därför varit viktiga frågor under det andra halvåret.
Produktionen skalas upp i Finland och personalstyrkan har under året ökat med ca 10 procent och kommer fortsätta öka under inledningen av 2021. I Sverige har en del omflyttningar gjorts vilket ökat kapaciteten men ett rekryteringsbehov kvarstår fortsatt. Förväntan är att det kommer att vara omhändertaget under första halvåret. I Polen är den nya fabriksbyggnaden som färdigställdes under början av året fullt belagd. Området i Polen där vår produktion finns har varit relativt hårt drabbat av Pandemin och sjukfrånvaron ligger fortsatt idag på höga tal. Under första halvåret 2021 väntas dessa att normaliseras vilket är positivt för vår totala kapacitet. I och med vår strävan att ha en flexibel produktion, där den outsourcade andelen fortsatt kommer att öka och därmed svara för en väsentlig del av tillväxten, så är den polska etableringen viktig för oss. Denna i kombination med ett nyligen startat samarbete med en ny aktör i Finland, gör att läget inför starten på säsong 2022 planeringsmässigt har nått de nivåer som prognosticerats. Marknadens efterfrågan har dock varit något större än förväntan och ett visst ytterligare behov av kapaciteten bedöms därför fortsatt vara nödvändig inför nästa säsong. I och med det högtryck som råder i branschen så utmanas också leverantörskedjan. Vi följer utvecklingen noga för att säkerställa tillgången till material men också för att kunna parera för förväntade kostnadsökningar till följd av detta.

Vi vill kunna erbjuda ett brett sortiment av motorbåtar till våra återförsäljare och därmed vara relevanta för dem och för deras kunder. Därför har vi gjort förvärv och breddat vår produktportfölj. Våra sju varumärken och deras integritet är viktiga för oss och för dem själva när de bearbetar sina respektive segment och marknader. Alla har stärkts såväl genom lansering av nya modeller som i marknadsföring under året. Ett bra exempel är Nimbus WTC-serie som nu är inne på sin andra fulla säsong och där efterfrågan överstiger produktionskapaciteten. Flipper har, trots tiderna, gjort en mycket lyckad virtuell lansering av sitt nya flaggskepp DC 900 och hela årets produktion är fulltecknad.

Nya lanseringar under året har trots avsaknad av naturliga lanseringsplattformar typ mässor, etcetera fortsatt i oförminskad takt och bl. a. Bella, Flipper, Paragon samt Nimbus har fått minst en ny modell i modellportföljen.

Vi ser fram mot 2021 med tillförsikt med ett antal lanseringar av nya modeller, en ökad kapacitet samt en fortsatt stark underliggande marknad.

Jan-Erik Lindström
VD och koncernchef

För ytterligare information, kontakta:

Jan-Erik Lindström, VD +46 738 53 46 04
Rasmus Alvemyr, CFO +46 738 53 45 05

Om Nimbus Group

Nimbus Group tillverkar och säljer fridsmotorbåtar under varumärkena Alukin, Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus och Paragon. Försäljning sker via återförsäljarnätverk och de största marknaderna är Norden, Europa och USA. Koncernen omsatte 2020 1029 Mkr och hade 288 anställda. Verksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Polen och England. För mer information se www.nimbusgroup.se

Nimbus Group AB (publ) org nr 556903–6568
Talattagatan 10
426 76 Västra Frölunda

Certified adviser

Erik Penser Bank
Apelbergsgatan 27
Box 7405
103 91 Stockholm
Telefon +46 8 463 80 00


1) Antal historiska aktier har omräknats med hänsyn till genomförd nyemission 2020 samt till den delning av aktien (1:18) som genomfördes i december 2020. Från och med kvartal tre och fyra 2020 redovisas uppskjuten skatt på underskottsavdrag och andra temporära skillnader vilket påverkar jämförbarheten i nyckeltalen.

Denna information är sådan information som Nimbus Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-03-17 08:00 CET.